De sociale economie: onze toekomst, terecht!
Persbericht van 6 december 2021 (Concertes – Kabinet Trachte)

Brussel steunt een promotiecampagne voor de sociale economie bij jongeren. De ontwikkeling van de sociale economie (nvdr: waarvan maatwerkbedrijven deel uitmaken) is een van de prioriteiten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering in haar transitieproces naar een duurzamer sociaaleconomisch model.
Onder leiding van Staatssecretaris voor Economische Transitie Barbara Trachte worden verschillende werkzaamheden uitgevoerd om de Europese hoofdstad in dit proces te begeleiden, met name geïnspireerd door de Donut-economie, maar ook door de fundamentele principes van de sociale economie, die winst als doel op zich weigert en participatief bestuur centraal stelt in het bedrijf. Omdat onze economie ten dienste moet staan van de mens, en niet andersom.
Om dit toekomstige economische model, dat ethischer en duurzamer is en kwaliteitsvolle jobs creëert, te stimuleren, steunt het Brussels Gewest een promotiecampagne voor de sociale economie gericht op jongeren onder de 35 jaar. Want ja, “je kan sociale dromen combineren met economische realiteit!”.
Deze communicatiecampagne, die oorspronkelijk in Wallonië werd gelanceerd met de steun van Minister Christie Morreale, zal vanaf 6 december 2021 ook in Brussel worden uitgerold.
De sociale economie: onze toekomst, terecht!
Waarom een focus op jongeren? Jongeren, als toekomstige veranderaars, bepalen de toekomst van onze samenleving. Op zoek naar houvast in een economie die vragen oproept, hebben ze de afgelopen jaren hun groeiende interesse getoond voor maatschappelijke en klimaatuitdagingen, met name via klimaatmarsen voor het begin van de Covid-19-pandemie.
De jonge generatie wil nu een actieve rol spelen in de transitie naar een meer inclusieve en duurzame samenleving. De sociale economie komt als alternatief economisch model tegemoet aan deze aspiraties door een concrete en duurzame oplossing te bieden voor wie anders wil ondernemen en consumeren, op een duurzamere en eerlijkere manier.
- Jongeren zijn de toekomstige sociale en coöperatieve ondernemers van morgen: we moeten hen aanmoedigen, opleiden, begeleiden en tools geven om te starten!
- Jongeren zijn belangrijke consumenten van duurzamere goederen en diensten;
- Jongeren zijn ook de toekomstige werknemers van ondernemingen uit de sociale economie.
Brussel telt 4.800 ondernemingen uit de sociale economie, goed voor in totaal 107.000 jobs, oftewel 1 op de 8 jobs! Het doel van deze campagne is hen bewust te maken van het bestaan van een ander economisch model, een meer lokale, duurzamere, menselijkere economie. Een eerlijkere economie die in Brussel al realiteit is, zoals de cijfers aantonen. Een economie die een zekere bekendheid geniet maar voor velen vaag of slecht begrepen blijft. De campagne brengt daarom een duidelijke boodschap via haar campagnespot: de toekomst gaat via een eerlijkere economie.
De campagne zal de nadruk leggen op de fundamenten van de sociale economie via impactvolle visuals. Vanaf 6 december en gedurende 2 weken zal de campagne in de hoofdstad worden uitgerold.
De sociale economie in Brussel
De sociale economie bestaat uit duizenden verenigingen (vzw’s), ondernemingen en sociale coöperaties, stichtingen en mutualiteiten. Elke dag produceren zij goederen en diensten in de meeste activiteitendomeinen (gezondheid, voeding, bouw, energie, dienstencheques…). Hun bestaansreden is het beantwoorden aan de behoeften van de samenleving, eerder dan winst nastreven tegen elke prijs. Deze sociale doelstelling staat centraal in hun project. De 4 fundamenten van de sociale economie:
- De samenleving dienen in plaats van winst maken tegen elke prijs
- Collectief beslissingen nemen, op horizontale wijze
- Winsten herinvesteren in de activiteit, voor meer impact
- Het beheer en de besluitvorming worden niet gestuurd door een ander bedrijf of overheid.
Voorbeeld: Sociaago, een coöperatie in de bio- en lokale sector voor de Brusselse voedselgordel!
Op 26 november bracht Barbara Trachte in het kader van de communicatiecampagne een bezoek aan Sociaago, een nieuwe coöperatie in het Brusselse duurzame voedingslandschap. Kleine bioproducenten, vooral uit de Brusselse rand, ondervinden reële moeilijkheden om hun producten aan te bieden en te distribueren aan biorestaurants en -distributeurs en zijn ten koste van hun activiteiten genoodzaakt zich te wenden tot groothandelaars of deze taken intern individueel uit te voeren. Toegang tot een geïntegreerde logistieke oplossing gekoppeld aan een digitaal platform om hun producten bekend te maken, vormt een essentiële ontbrekende schakel voor de goede ontwikkeling van deze sector.

Sociaago is het resultaat van deze reflectie en werd geselecteerd als laureaat van Be Circular 2020: het is een coöperatie die samenwerkt met het maatwerkbedrijf Manufast en die een duurzame logistieke oplossing wil ontwikkelen voor kleine producenten door in een logistieke hub van 7.500m² in Ganshoren picking- en packingdiensten van lokale producten te integreren voor het Good Food-netwerk, dankzij een digitaal platform dat kleine producenten verbindt met verkooppunten of restaurants.