De mens voor de winst.
De sociale economie bestaat uit honderden ondernemingen uit de sociale economie die vandaag 12% van de werkgelegenheid in Wallonië en Brussel vertegenwoordigen. Deze bedrijven delen allemaal principes van sociale doelstelling, democratisch bestuur en beperkte kapitaalvergoeding, maar ze delen vooral ook hetzelfde respect voor de mens! Nu sommige multinationals enorme overwinsten boeken, willen ondernemingen uit de sociale economie eraan herinneren dat de mens voor de winst kan en moet komen.
Als economisch alternatief is de sociale economie een van de concrete oplossingen om de uitdagingen van de transitie aan te gaan. Een rol als verschaffer van waardig werk die onlangs door de Internationale Arbeidsorganisatie werd erkend.
De sociale economie is verankerd in ons dagelijks leven.
Een van de doelstellingen van de campagne is om te tonen dat het gemakkelijk is om dagelijks sociale economie te “consumeren”.
3 activiteitensectoren worden benadrukt:
- Korte keten voeding, met coöperatieve kruideniers en winkels;
- Hergebruik met bekende spelers zoals Spullenhulp, Oxfam, Groupe Terre of de Kringloopcentra;
- Huisvesting met honderden inschakelingsondernemingen die diensten leveren die burgers nodig hebben voor hun woning: dienstencheques, binnen- en buitenwerk, tuinieren
De campagne nodigt uit om een gids met meer dan 500 referenties te raadplegen om gemakkelijk bedrijven in de buurt te vinden.
“We hadden een tool nodig waarmee je gemakkelijk de actoren van de sociale economie in je dagelijks leven kunt identificeren. We hebben besloten om ons in eerste instantie te concentreren op activiteitensectoren waarvan het aanbod in het hele gebied aanwezig is. Deze gids zal geleidelijk worden uitgebreid”, verduidelijkt Bénédicte Sohet, secretaris-generaal van ConcertES, de organisatie die de beweging in Franstalig België vertegenwoordigt.
Een ongekende zichtbaarheid.
Gesteund door de Minister van Sociale Economie, Christie Morreale, en gefinancierd in het kader van het Waalse Herstelplan, start de campagne vanaf maandag 27 februari op televisie, voor een periode van 3 weken.
Op digitale media zal de campagne bijna 8 weken duren. Op het terrein hebben veel bedrijven zich gemobiliseerd om hun lidmaatschap van de beweging te tonen via verschillende communicatiemiddelen. Het is de eerste keer dat de sociale economie zich op zo’n grote schaal mobiliseert.
Meer weten over deze campagne?
