Garmin heeft ervoor gekozen om een beroep te doen op arbeiders van een Brussels MW om het hoofd te bieden aan productiepieken. “Hun werk en hun bijdrage is waardevol voor zowel het bedrijf als voor al ons personeel”, verklaart Benoît De Bergeyck. De Managing Director van Garmin BeLux prijst de vaardigheden van deze buitengewone arbeiders.
Wat heeft Garmin er in eerste instantie toe aangezet om een beroep te doen op een Brussels maatwerkbedrijf?
Benoît De Bergeyck (B. DB.): Onze commerciële activiteit kent 2 seizoenspieken. De eerste ligt net voor de zomervakantie en concentreert zich in mei en juni. De tweede piek is net voor de eindejaarsfeesten, van half november tot 31 december. Tijdens deze 2 pieken kan ons personeel nauwelijks aan de dagelijkse vraag voldoen en kan het de extra werklast niet aan. Anderzijds, aangezien we een technisch geavanceerd product verkopen, ontvangen we soms GPS-toestellen uit de fabriek waarvan de software handmatig moet worden bijgewerkt. Andere activiteitspieken worden veroorzaakt door promotieacties die we periodiek lanceren. We voegen vaak een accessoire toe bij de aankoop van onze GPS-toestellen en deze “bundle” aanbiedingen moeten handmatig worden verpakt. Deze worden dan verpakt door de teams van een Brussels maatwerkbedrijf. Dit is nauwkeurig werk dat geen fouten toelaat, zeer repetitief is en in een minimum aan tijd moet worden uitgevoerd.
Welke taken worden precies toevertrouwd aan de teams van het MW? Bent u tevreden over de prestaties?
B. DB.: Het MW voert voornamelijk software-updates uit en verpakt gezamenlijke aanbiedingen of bundles (combinatie van twee producten tot één product dat wordt aangeboden tijdens commerciële acties). De teamleider neemt kennis van de opdracht, stelt alles in het werk om de beste resultaten te behalen, zowel kwalitatief als kwantitatief. Hij motiveert zijn team en corrigeert de processen tijdens de uitvoering als hij merkt dat hij het rendement kan verbeteren. En dit terwijl hij de arbeiders een grote verantwoordelijkheid geeft.
Welk effect heeft de aanwezigheid van deze teams op uw personeel?
B. DB.: We hebben het grootste respect voor de teams van het MW en zijn ervan overtuigd dat ze een volwaardige plaats hebben in ons bedrijf. Concreet maken we geen onderscheid met ons eigen personeel en hebben we geen enkel probleem om hen te integreren. Wat betreft aanwezigheid, discipline of het naleven van instructies, zouden ze zelfs vaak boven het gemiddelde scoren. Ten onrechte kan men denken dat het personeel van een MW anders is dan wij. Een vrees, een angst voor het verschil kan snel ontstaan. Maar na een eenvoudig contact, een gesprek, een uitwisseling in de kantine, verdwijnt het ongemak net zo snel. De teams die bij ons komen voor specifieke en nauwkeurige opdrachten, en we hebben nooit integratieproblemen vastgesteld en geen enkele negatieve feedback ontvangen. Integendeel, we hebben een groot wederzijds respect tussen de twee teams vastgesteld.
Hoe zou u dit partnerschap tussen het MW en Garmin omschrijven?
B. DB.: Zeer goede samenwerking, snelle reactie van het MW. Zeer grote flexibiliteit van hun kant, onberispelijk werk. We hebben niet allemaal hetzelfde geluk gehad in het leven. Het is onze plicht om arbeiders van MW te integreren in structuren die dit mogelijk maken. Hun werk en hun bijdrage is waardevol voor zowel het bedrijf als voor al ons personeel dat nauw met hen samenwerkt.